برگشت به دانشگاه علم و صنعت ایران
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
معرفی اداره کل حراست::
توصیه ها و هشدارها::
دانشجویان بدانند...::
حفاظت فیزیکی::
هشدارهای امنیتی و حفاظتی::
آیین نامه ها و دستورالعمل ها::
فرمایشات گهربارائمه اطهار::
فرم ها::
لینک های مفید::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
اوقات شرعی
..
حدیث حضرات معصومین (ع)
..
:: کلاهبرداری تلفنی با شگرد «شما برنده شده‌اید» ::
 | تاریخ ارسال: 1396/8/17 | 
مراقب باشید: کلاهبرداری تلفنی با شگرد «شما برنده شده‌اید»

تلفن همراه، اس‌ام‌اس و عابربانک سه ضلع اصلی کلاهبرداری‌های تلفنی است. شیادانی که با سوء‌استفاده از ناآگاهی مردم خیلی راحت حساب‌های بانکی آنها را به بهانه‌های مختلف خالی می‌کنند. برنده خوش‌شانس مسابقات رادیویی و تلویزیونی، برنده شدن سفر زیارتی به اماکن مقدس، برنده شدن در قرعه‌کشی بانک‌ها و موسسات مالی مواردی است که کلاهبرداران تلفنی برای فریب مال باختگان از آن استفاده می‌کنند. این شیادان به قدری حرفه‌ای عمل می‌کنند که اقشار مطلع و تحصیلکرده جامعه هم  به راحتی فریب می‌دهند.
اما کلاهبرداری‌های تلفنی با ورود تلفن همراه، گسترش عابربانک‌ها و سیستم‌های بانکداری الکترونیکی رنگ بوی جدی‌تری به خود گرفت. در بیشتر موارد این کلاهبرداران با جعل عنوانی فریبنده، از طریق تلفن همراه و پیامک با مالباختگان ارتباط برقرار می‌کنند و پس از جلب اعتماد، با استفاده از شگردهای روحی و روانی خاصی با تحت‌تأثیر قراردادن فرد مورد نظر آنها را روانه عابربانک‌ها می‌کنند و پس از اجرای عملیاتی پیچیده از پشت تلفن حساب بانکی آن را خالی می‌کنند. تقریبا این شگرد همه کلاهبرداران تلفنی است. کلاهبرداری‌هایی که به نظر می‌رسد با وجود هشدارهای مکرر مقامات انتظامی و سیستم بانکی کشور درخصوص حفظ و حراست از حساب‌های بانکی همچنان در صدر روش‌های کلاهبرداری قرار دارد.
١٠٠‌میلیون تومان کلاهبرداری از طریق تلفن همراه
کلاهبرداران تلفنی همواره با استفاده از فضای حاکم برجامعه سعی درفریب مالباختگان دارند. موضوعی که سعید احمدبیگی بازپرس کشیک دادسرای تهران هم به آن اشاره دارد. او درخصوص شگرد جدید کلاهبرداران تلفنی طی روزهای اخیر در تهران به «شهروند» می‌گوید: «اخیرا کلاهبرداری از طریق عابربانک زیاد شده است. این کلاهبرداران با سوءاستفاده از نزدیک‌شدن به ماه محرم و مراسم اربعین، تلفنی با مردم تماس می‌گیرند و به بهانه‌های مختلف حساب‌های بانکی آنها را خالی می‌کنند. فقط درچند ساعت حضور من به‌عنوان بازپرس کشیک چهار کلاهبرداری به شعبه من ارجاع شد. دریکی از همین پرونده‌ها ١٠٠‌میلیون تومان و ٣ مورد دیگر به ترتیب ٤٢، ٢٨ و ٩‌میلیون تومان از این طریق کلاهبرداری شده بود.» او با اشاره به اظهارات این مالباختگان می‌گوید: «پسرجوانی ١٠٠میلیون تومان پول پدرش را به این طریق از دست داده بود. این پسرجوان به من می‌گفت، نمی‌دانم چطور به پدرم بگویم این اتفاق افتاده. این پول همه سرمایه زندگی‌اش بود.»
احمد بیگی ادامه می‌دهد: «دیروز صبح بازپرس کشیک دادسرای ناحیه ٥ بودم که مرد مالباخته‌ای با مراجعه به دادسرا مدعی شد که ٤٢‌میلیون تومان پولش را از دست داده است. او در اظهاراتش به من گفت: پنجشنبه عصر وقتی به منزل رسیدم، تلفن همراهم زنگ خورد از پشت تلفن به من گفتند که از رادیوی جوان تماس می‌گیریم و شهردار تهران آقای قالیباف هم صدای شما را می‌شنوند، من هم رفتم عابربانک و ٤٢‌میلیون تومان پاداش ٢٠سال کارکردنم را به حساب این مرد کلاهبردار واریز کردم.» اما این شیادان از شگردهای نوین و متفاوتی برای کلاهبرداری و خالی کردن حساب مالباختگان استفاده می‌کنند.
بازپرس کشیک تهران درتوضیح شگردهای این کلاهبرداران می‌گوید: «این شیادان به بهانه‌های مختلفی تماس می‌گیرند و با سوءاستفاده از عنوانی چون حضور مقامات دولتی و رسمی در این برنامه‌ها به مالباختگان می‌گویند، شما برنده خوش‌شانس کمک هزینه سفر به کربلای معلی و دیگر اماکن مقدس شده‌اید. این شیادان با استفاده از این روش مردم را به سمت عابربانک‌ها می‌کشانند.» او ادامه می‌دهد: «این کلاهبرداران پس از جلب اعتماد فرد مورد نظر و هدایت آنها به سمت عابربانک، از طریق تلفن از آنها می‌خواهند که یک‌سری عملیات را انجام دهند و مالباختگان فریب‌‌خورده ناخواسته موجودی حساب خود را به حساب دیگری منتقل می‌کنند.»
سعید احمد بیگی بازپرس کشیک دادسرای تهران با هشدار نسبت به شگرد جدید کلاهبرداری‌های تلفنی با توجه به نزدیکی ایام محرم و مراسم اربعین تأکید می‌کند: «هیچ پرداخت جایزه‌ای نیاز به رفتن پای عابربانک ندارد. مردم آگاه باشند که اگر فرد ناشناسی از پشت تلفن خواست که به عابربانک بروید، قطعا کلاهبرداری است.»

کلاهبرداران تلفنی
افزایش اطلاعات و پیشرفت فناوری همواره یکی از بزرگ‌ترین وسایل آرامش و آسایش زندگی بشر را رقم زده است
فناوری‌های پیشرفته روز به روز انسان‌ها را به خود وابسته‌تر کرده و فراگیر شده است تا جایی که بین غنی و فقیر تفاوتی نمی‌بیند و خود را بی‌ادعا در اختیار همه قرار می‌دهد.
همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از مجرمان نیز با استفاده از فناوری‌های در دسترس و اضافه کردن کمی چاشنی خلاقیت بتوانند بسیار راحت‌تر از گذشته کلاهبرداری کنند و به مقصود خود برسند.
کلاهبرداری از اطلاعات موجود در فضای پیشرفته ارتباطات انواع مختلفی دارد که یکی از راحت‌ترین کلاهبرداری‌ها، طعمه قرار دادن مردم با استفاده از تلفن است که امروزه بسیار هم رایج شده است.
به دلیل همین رواج و اهمیت کلاهبرداری‌های تلفنی، مستند شوک یکی از برنامه‌های خود را به این نوع کلاهبرداری اختصاص داده که در ادامه قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید.
طعمه‌ها چطور شکار می‌شوند؟
در جرایم و کلاهبرداری‌های اینترنتی طعمه‌ها با دلایل مختلف به دام می‌افتند، اما نحوه کلاهبرداری از آنها در نهایت به یک شکل صورت می‌گیرد.
به عنوان مثال در برنامه شوک با عنوان کلاهبرداران تلفنی، افراد به دلایل مختلفی به کلاهبردار اعتماد کرده بودند.
یکی از مالباختگان رستوران دار بود و کلاهبردار ضمن تماس با او و ثبت سفارش‌های مختلف به بهانه این که از یک ارگان دولتی تماس گرفته و پول مورد نظر را به صورت حواله به رستوران دار خواهد داد، او را پای عابر بانک کشاند و با دادن اطلاعات اشتباه از او خواست تا کد‌های مختلفی را وارد کند، رستوران دار پس از مدت کوتاهی متوجه شد که با کار‌هایی که انجام داده نه‌تنها پولی به حسابش واریز نشده، بلکه همه موجودی حسابش به کارت دیگری منتقل شده است.
مالباخته دیگر نیز به بهانه برنده شدن در برنامه رادیویی و گرفتن مبلغ جایزه، مقابل عابر بانک رفت.
وی درباره نحوه اعتمادش به کلاهبردار گفت: زمانی که با من تماس گرفت، اسم و فامیلم را کامل گفت و حتی می‌دانست که چه زمانی و در کدام برنامه رادیویی شرکت کرده و چه چیز‌هایی گفته‌ام. همه اینها باعث شد به او اعتماد کنم و باور کردم که در این برنامه یک سفر حج برنده شده‌ام.
وی همچنین ادامه داد: همه چیز خیلی طبیعی بود. هم صدای کسی که با من صحبت می‌کرد شبیه صدای گویندگان رادیو بود و هم می‌گفت که چند کارشناس هم در آنجا حضور دارند و من صدایشان را می‌شنیدم. در هر صورت من همه چیز را باور کردم و زمانی که گفت همراه همسرم یک سفر حج برنده شده‌ام، بسیار خوشحال شدم. کلاهبردار به من گفت اگر می‌خواهم کمک هزینه سفر را بگیرم باید به اولین عابربانک مراجعه کنم و از آنجا با او تماس بگیرم تا پس از وارد کردن کد‌های مورد نظر، پول جایزه به حسابم واریز شود. من هم قبول کردم و بعد از وارد کردن کدها، متوجه شدم هر چه پول در حسابم بود به صورت خودکار خالی شده است.
 هشدارهای مهم قضایی ـ پلیسی
مالباختگان زیادی با روش‌های مختلف توسط کلاهبرداران فریب خورده‌اند، اما حساب همگی آنها از یک راه خالی شده است. همه با اعتماد بی‌جا به فردی که نمی‌شناختند به عابر بانک مراجعه کرده و با وارد کردن کد‌های مختلف حسابشان خالی شده است.
اولین نکته‌ای که وجود دارد و کارشناسان مختلف آن را بارها گفته‌اند این که بدون شناخت به دیگران اعتماد نکنید چراکه کلاهبرداران زیادی در کمین هستند تا بتوانند از یک لحظه غفلت افراد جامعه، استفاده کنند. دومین نکته نیز این که در صورت برنده شدن جوایز مختلف نیازی نیست فرد برنده برای گرفتن جایزه خود به عابر بانک مراجعه کند. در ادامه نظر کارشناسان برنامه را درباره پرونده‌های کلاهبرداری تلفنی خواهید خواند.
مقابل عابر بانک نروید
احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز در این باره می‌گوید: اگر هر کسی به هر دلیلی به شما گفت پای عابر بانک بردید و جایزه بگیرید، مثلا از طرف روابط عمومی اداره زنگ زد یا برای برنده شدن در مسابقه یا... با شما تماس گرفت و گفت شما چیزی را برنده شده‌اید و باید برای گرفتن جایزه بیاید پای عابر بانک، بدانید که در کارش یک عمل مجرمانه‌ای نهفته است. نکته دیگر این که در هیچ کجا شما برای دریافت مبلغ هدیه لازم نیست پولی به جایی واریز کنید. پس اگر افرادی از شما خواستند برای ارتباط با حسابتان مبلغی به جایی واریز کنید تا پول هدیه به حسابتان واریز شود، این کار یقینا کلاهبرداری است و می‌خواهند شما را در دام بیندازند.
کلاهبرداری با اطلاعات خودتان
سردار محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این باره هشدار داد: انواع و اقسام کلاهبرداری‌ ها در جامعه انجام می‌شود که یکی از آنها که مدت‌هاست شایع شده و می‌تواند تعداد زیادی قربانی بگیرد، کلاهبرداری‌های تلفنی است. به عنوان مثال استفاده از فضای مجازی و در پی آن، ارتکاب جرم در فضای واقعی، یکی از جرایم ترکیبی و چنگالی است که کلاهبردار در این جرایم از فضای مجازی اطلاعات لازم را درباره طعمه خود کسب کرده و با استفاده از آن اطلاعات فضا را برای اعتماد کردن طعمه فراهم می‌کند و کلاهبرداری به‌راحتی صورت می‌گیرد.

منبع
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا 



 
دفعات مشاهده: 5966 بار   |   دفعات چاپ: 1049 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

تلفن تماس ساعات اداری :  Email: Herasat@iust.ac.ir             77240410     تلفن تماس شبانه روزی : 73225130 
    
کدپستی: 1684613114   

Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4665